Atomic: Living in Dread and Promise
De bombardementen op Hiroshima en Nagasaki die in 1945 een einde aan de Tweede Wereldoorlog maakten, bewezen de verschrikkelijke en vernietigende kracht van de atoombom. Deze gedurfde documentaire kijkt naar de dodelijke slachtoffers van het atoomtijdperk, maar ook naar de levenden die baat hadden bij medische toepassingen van nucleaire technologie. De caleidoscopische beeldcollage, samengesteld uit archiefmateriaal van onder andere het British Film Institute, NASA en CERN, wordt voortgestuwd door een soundtrack van de Schotse band Mogwai.
In een opeenvolging van impressies van het nucleaire tijdperk zien we protestmarsen, Koude Oorlog-wapengekletter, overheidsfilms met nuttige tips voor een atoomaanval, oude wetenschappelijke films en getuigenissen van bewoners van Tsjernobyl en Fukushima. Filmmaker Mark Cousins schuwt de meest gruwelijke beelden niet, maar heeft ook oog voor de sublieme schoonheid van de atomaire wereld: op piepkleine schaal en zoals die zich in het groot manifesteert in de zon. Hij laat zien hoe röntgenstraling en MRI-scans vele mensenlevens hebben gered of verbeterd. Het nucleaire tijdperk is een nachtmerrie en de vervulling van dromen tegelijk.