The 7 Interventions of Filmmaker-in-Residence
Presentatie van de eerste pilot voor het nieuwe Filmmaker-in-Residence programma van de National Film Board of Canada (NFB). Het project, een voortzetting van wat de NFB in de jaren zestig en zeventig met Challenge for Change begon, is gericht op mediaproductie vanuit de gemeenschap en zet zich expliciet in voor sociale veranderingen. Voor dit eerste project ging documentairemaker Katerina Cizek 'in residence' bij het St. Michael ziekenhuis in Toronto. De medewerkers en patiënten van het ziekenhuis waren niet slechts het onderwerp van haar werk, legt ze op de site uit, maar partners. De bezoeker klikt in zijn eigen tempo heen en weer door haar verhaal, dat wordt gepresenteerd in tekst, foto's, geluidscollages en videobeelden. Cizek volgt drie aan het ziekenhuis verbonden organisaties die zich op verschillende niveaus in de gemeenschap begeven. Ze reist mee met politieagent Brandon en geestelijke gezondheidsverzorger Ellen, die samenwerken in het kader van het Mobile Crisis Intervention Team. Ze gaat met artsen van Dignitas International naar Malawi, waar het ziekenhuis zijn steentje bijdraagt in het voorhoedegevecht tegen hiv/aids. En ze werkt met jonge vrouwen die dakloos zijn geweest aan een fotoblog-project van het netwerk Young Parents, No Fixed Address.