Minispectacles Albuquerque Straight
Waarom lang als het ook kort kan? Maarit Suomi-Väänänen is de ongekroonde koningin van de filmminiatuur. ‘Minispectacles’ noemt ze haar één minuut durende filmpjes, en ook wel ‘cinematografische haiku’s’. Ze richt haar camera op alledaagse situaties, waarin een dun laagje conventie niet kan verhullen dat gekte en chaos de eigenlijke norm zijn. Er is weinig tijd en vrijwel geen aanleiding nodig om een verhaal te laten ontspinnen, waarvan je vermoedt dat er nog een hoofdstuk vóór zit en eentje erna. De nonchalante beeldtaal van de handheld camera versterkt het rafelige karakter van de films. Met de man in een motelkamer aan Route 66 lijkt op het eerste gezicht niet veel aan de hand. Behalve dan dat zijn kamergenoot een jonge lynx is. Zijn zinnen zijn herhalingen van herhalingen, zijn verhaal een elliptische monoloog die langzaam aangroeit. Ogenschijnlijk gebeurt er niet veel in deze zes fragmenten van een minuut, maar na afloop zie je die man in een totaal ander licht.