Heien
De Algemene Nederlandse Bouwarbeidersbond gaf Ivens de opdracht een film te maken over bouwactiviteiten in Nederland en het werk van de bond. HEIEN is het eerste deel van WIJ BOUWEN en sluit nog aan bij de eerste vorm- en bewegingsstudies, maar markeert tevens het einde van de esthetische beginperiode. Geen expressionisme meer met een fictief onderwerp, maar een documentaire waarin de arbeid van mensen centraal staat. We zien hei?werkzaamheden in een Amsterdamse bouwput. Met behulp van een stoommachine worden de houten palen de grond in gedreven, waarna de uiteinden bij de grond worden afgezaagd. Het heiblok gaat op en neer en komt steeds dichterbij, totdat in een climax het vallende blok van onderen opgenomen rechtstreeks op de kijker afkomt. 'Oude' conservering van een nitraatkopie van het NFM, aangevuld met twee titels uit een Franse nitraatkopie.