Gatekeeper
De steile rotsen van Tojinbo zijn beeldschoon en levensgevaarlijk. Voor druk fotograferende dagjesmensen is de lugubere reputatie van deze plek deel van de attractie; het is een van de populairste zelfmoordplekken van Japan, dat met 25.000 zelfmoorddoden per jaar tot de meeste suïcidale landen ter wereld behoort. “Ben je niet goed bij je hoofd? Hoe denk je iemand te kunnen helpen die toch al verloren is?” zo luidde volgens oud-politierechercheur Yukio Shige de reactie toen hij in 2004 in Tojinbo een preventiedienst oprichtte. Met een groep vrijwilligers patrouilleert hij nu dagelijks langs de grillige kust, in de hoop de doodswens van potentiële ‘springers’ weg te kunnen nemen. Aangekomen bij zijn steunpunt, vinden ze troostrijke en een luisterend oor. De camera blijft op gepaste afstand wanneer jonge mannen hun hart luchten over economische moeilijkheden en druk vanuit de familie. Een al te hardvochtige moeder wordt door Yukio Shige telefonisch aangespoord om wat meer begrip te tonen voor de situatie van haar zoon – een van de honderden mensen die hun leven danken aan dit onbezoldigde reddingswerk.