YOU CANNOT START WITHOUT ME - Valery Gergiev - Maestro
In Nederland is Valery Gergiev vooral bekend als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat hij leidde van 1995 tot 2008. Maar Gergiev heeft nog veel meer noten op zijn zang. Behalve dat hij alle grote symfonieorkesten ter wereld dirigeerde en sinds 2007 chef-dirigent is van het London Symphony Orchestra, is deze fervente hoeder van het Russische muzikale erfgoed sinds 1988 ook artistiek en algemeen directeur van het legendarische Mariinsky Theater in Sint-Petersburg en als zodanig verantwoordelijk voor de talenten en werkgelegenheid van tweeduizend werknemers en achthonderd artiesten. Gergiev, die bijna iedere dag van het jaar een concert dirigeert, houdt al deze ballen in de lucht met een tomeloze reis- en werkdrift ("Ik kan twee keer zo hard werken") en een leidinggevende stijl die geen tegenspraak duldt ("Muzikanten dragen hem op handen vanwege zijn absolute gehoor, de Russische minister van Financiën ontvangt hem graag en soms heeft hij tijd voor zijn kinderen. Gergiev liet de camera overal toe en zo krijgen we een veelzijdig beeld van deze workaholic. De filmmakers geven veel ruimte aan de muziekfragmenten; de zwaan krijgt tijd om te sterven.