Naila and the Uprising
Persoonlijk portret van Palestijns verzetsleider Naila Ayesh, die met een ondergronds netwerk van vrouwen vooropliep in het burgerverzet tijdens de eerste intifada in 1987. Hun niet-gewelddadige acties en betogingen voor onafhankelijkheid van Israël brachten voor het eerst wereldwijde aandacht voor de Palestijnse zaak. Ayesh benadrukte daarbij altijd dat twee volken op één terrein in elk geval gelijke rechten moesten hebben – en niet dat de een de ander onderdrukt. Archiefmateriaal over de intifada en oudere nieuwsfragmenten met Ayesh worden afgewisseld met privébeelden van haar gezinsleven die weergeven welke tol zij moest betalen om haar politieke strijd voort te zetten. Sober getekende animaties begeleiden de meer dramatische episodes. Dat het vooral vrouwen waren die zo'n grote rol hebben gespeeld bij het Palestijns verzet lijkt gauw vergeten, vinden veel van de geïnterviewde betrokkenen. Zij kijken terug op de gebeurtenissen die uiteindelijk leidden tot vredesbesprekingen in Oslo – al gebeurde dat niet zonder slag of stoot, getuige de buitensporig gewelddadige arrestaties, intimidaties en martelingen van Ayesh en haar medestrijders.