Vaqueros del cauto
VAQUEROS DEL CAUTO gaat over de Cubaanse cowboys in de zone van de rivier Cauto. De film besteedt aandacht aan hun professionaliteit, iets wat voor hen zeer belangrijk is, en hun houding tegenover de dood. Ook worden onderwerpen aangesneden als de vriendschap tussen de mannen, hun voorliefde voor avontuur, hun morele verantwoordelijkheden. Aan het begin zien we een cowboy te paard een zeboestier, een van de gevaarlijkste en wildste rundersoorten, voortdrijven. Vervolgens zien we hoe een kudde zeboestieren en een groep cowboys zich bij het aanbreken van de dag voorbereiden op een tocht. Tijdens deze tocht door moerassen, over bruggen en vlaktes worden de gevaren duidelijk die het beroep met zich meebrengt. In de tweede helft van de film wordt nader ingegaan op het werk. We zien de cebúas, zoals ze door de veehouders genoemd worden, gedresseerd worden. De koeien worden gemolken, een bezigheid die veel kracht vereist. Als laatste komt de vrijetijdsbesteding aan de orde, zoals de rodeo. Aanvankelijk hanteert de film een algemene benadering van het onderwerp, die langzaamaan persoonlijker wordt. Er wordt vooral getracht de psychologie van de cowboys te belichten, hun gevoelens en uitingen van trots, ijdelheid, solidariteit, rivaliteit. De film wordt afgesloten met een epiloog waarin een van hen over zijn diepste gevoelens vertelt. Uit deze scène blijkt dat zijn persoonlijk conflict wordt bepaald door zijn streven naar professionaliteit. Dit geldt voor hen allen. De ware achtervolger van de cowboy is zijn liefde voor zijn vak en voor avontuur.