As the Palaces Burn
Don Argott (met zijn vorige film in 2011 winnaar van de IDFA PLAY Award for Music Docmentary) begint zijn nieuwe film als een aangenaam meanderend portret van de Amerikaanse heavymetalband Lamb of God. Reflecties van de sympathieke bandleden op hun leven en hun muziek worden afgewisseld met beelden van concerten over de hele wereld: gierende gitaren, grommende keelklanken en headbangende massa’s van Colombia tot India. Ook enkele fans, met hun kenmerkende tattoos en zwarte shirts, komen uitgebreid aan het woord. Lamb of God biedt houvast en een uitlaatklep, of je nu in Bogotá, Jeruzalem of Richmond, VA woont. En dan landt de band in Praag en neemt de film een bizarre wending. Twee jaar eerder overleed een Tsjechische fan aan de gevolgen van een val van het podium. Nu wordt zanger Randy Blythe gearresteerd op verdenking van doodslag. De band is in shock. Zowel vanwege de tragische dood van een fan als uit bezorgdheid om de wat labiele Blythe. De tweede helft van de film geeft een mooie impressie van de emotionele impact die de rechtszaak heeft op Blythe en zijn vrienden. In voice-over geven ze commentaar op de zaak en de relatie met hun fans. Het is een onverwacht gevoelige kijk op een scene die vaak geassocieerd wordt met geweld.