The Circle
Wie als zwarte jongen opgroeit in een van de socialewoningbouwprojecten in Hackney, Oost-Londen zal zijn leven lang moeten opboksen tegen vooroordelen. Choreograaf en filmmaker Lanre Malaolu weet dat als geen ander. In zijn korte film The Circle portretteert hij twee jonge buurtgenoten, de zeventienjarige tweeling David en Sanchez Smith. Ze praten over hun onderlinge band, hun familie, de problemen waarmee ze kampen, hun geestelijke gezondheid, hun dromen en andere gevoelige onderwerpen.
Zo open zijn is geen gewoonte voor de jongens. Door moderne dans te verwerken in het portret, slaagt Malaolu erin dieper door te dringen en ook de zachte kant van de op het oog zo stoere jongens te laten zien. De kloof tussen hoe zij overkomen en hoe ze zich voelen, bepaalt de vorm van de film en is tegelijk het onderwerp. Niet alles is wat het lijkt; ook in het sombere Hackney bruist het van de ideeën.