Streaming Nation
In een land dat steeds verder afglijdt richting een totalitaire dictatuur, geregeerd door een president die zich gedraagt als 21ste-eeuwse tsaar, is de positie van de media op z’n zachts gezegd precair. De meeste Russen hebben dan ook geen enkele fiducie in de traditionele tv-kanalen of radiozenders. Propaganda en eenzijdige berichtgeving over de situatie in de Oekraïne, het doen en laten van Poetin, en de aanpak van ‘terroristen’ uit de Kaukasus worden schouderophalend terzijde gelegd. In plaats daarvan halen steeds meer Russen hun nieuws van internet, in de vorm van streaming video. Via vier schermen en gedurende vijf hoofdstukken toont de video-installatie hoe verschillend de invalshoeken kunnen zijn waar de hedendaagse Rus zich op verlaat. De beelden zijn afkomstig van alternatieve nieuwsdiensten maar ook uit burgerjournalistieke bronnen. Zo wordt er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van de webcams die Russische automobilisten voor verzekeringsdoeleinden achter hun voorruit hebben staan en die niet alleen verkeersongelukken vastleggen maar ook het reguliere en niet zo reguliere leven. is een opsomming van de verschillende, niet zelden botsende visies op de werkelijkheid, die borrelen onder het oppervlak van de officiële media.