Broken Silence
In de oogst van de stilte maken we kennis met vijf Chinese componisten, die als de grondleggers van de nieuwe Chinese muziek worden beschouwd. Alle vijf zijn ze opgegroeid ten tijde van de Culturele Revolutie. In die periode was bijna alle muziek verboden, behalve die van de propagandistische modelopera's. Een van hen, Tan Dun, vertelt over de schok die hij ervoer toen hij voor het eerst kennismaakte met de muziek van Beethoven. Toen in 1978 het conservatorium in Beijing weer openging, kon het grote inhalen beginnen. Veel studenten weken uit naar het buitenland, zoals Chen Qigang, die in Frankrijk met Messiaen werkte. Qu Xiao Song woont sinds zes jaar in New York. Hij werd als jonge man tewerkgesteld in de bergen en belandde pas rond zijn twintigste in de muziekwereld. Guo Wenjing is altijd in China gebleven. Hij werd ge‹nspireerd door de ijle klanken van de opera uit zijn immer mistige geboorte streek Sichuan.