The Breath of the Orchestra
De onlangs overleden, volgens velen geniale Nederlandse dirigent Frans Brüggen (1934-2014) richtte in 1981 samen met vrienden het Orkest van de Achttiende Eeuw op. De muzikanten, allen specialisten in de achttiende- en vroege negentiende-eeuwse muziek, spelen op originele instrumenten uit die tijd of kopieën daarvan, om zo dicht mogelijk te benaderen wat de componist in gedachten had. Volgens een van de muzikanten willen zich op de randje begeven van wat mogelijk is met de muziek. In gesprekken met de Maestro, mede-oprichter Sieuwert Verster en muzikanten, afgewisseld met opnamen van repetities en concerten tijdens het “Chopin and his Europe”-festival in Warschau, brengt deze intieme film van Katarzyna Kasica de unieke ambiance over van de samenwerking en de vriendschap binnen een uitzonderlijke hechte groep mensen, die zich verbonden weet door het plezier dat ze ontlenen aan de muziek. De verlegen Brüggen toont zich als dirigent geen leeuwentemmer, maar eerder een tovenaar die de muzikanten weet te inspireren door bij elk stuk een verhaal te vertellen of metafoor te schetsen. De interviews zijn gelardeerd met beeldmateriaal van een repetitie met de beroemde pianisten Martha Argerich en Maria João Pires en uitvoeringen van onder andere Chopins eerste pianoconcert en diens .