The Cruise
Iedere rit is een zoektocht naar perfectie, vindt de wild gepassioneerde tourgids Tim Levitch. Ook al kan hij de route die de New Yorkse dubbeldekker maakt inmiddels dromen, hij weet er steeds weer iets fris of scherps in te stoppen. Strooit hij het ene moment met een duizelingwekkende hoeveelheid historische feitjes, dan kan hij even later cynische sneren over New Yorkers uitdelen of geestige kanttekeningen maken bij de architectuur. In deze documentaire uit 1998 is de hardop denkende, lichtelijk maniakale Levitch non-stop aan het woord. Aan de ene kant een bijzonder eloquente man die overloopt van de interessante ideeën over mens en maatschappij, aan de andere kant een vreemde snuiter die zich vergaapt aan de sexy stroomlijnen van een straatplant, of de vergelijking maakt tussen de lichtval op een terracotta gebouw en naakt door een weiland rennen. Misschien is hij niet altijd serieus te nemen, maar zijn aanstekelijke observaties geven prettig tegengas in een stad die ontworpen lijkt te zijn om alles en iedereen in strakke banen te leiden.