The Man with the Golden Soles
Anno 2000 stelt de Syrische burgeractivist en documentairemaker Omar Amiralay voor om een portret te maken van de selfmade miljonair Rafik Hariri, op dat moment premier van Libanon. Die laatste is ronduit wantrouwend. Hij waakt als een havik over zijn imago en mijdt critici – onder wie hij Amiralay schaart – als de pest. Amiralay en zijn linkse, intellectuele vrienden vinden inderdaad dat Hariri deels verantwoordelijk is voor de oorlog en armoede in Libanon en in interviews stevig moet worden aangepakt. Maar zou deze controversiële figuur ook kritisch naar zichzelf kunnen kijken?
Dan krijgt Amiralay alsnog toegang tot Hariri. De filmmaker observeert het politieke kopstuk met zijn golvende haardos en prominente snor, die steevast op kraakverse schoenen voor het parlement verschijnt. Interviews met hem worden afgewisseld met momenten waarop de regisseur in de voice-over, vol zelfspot en humor, verslag doet van het ronduit lastige filmproces. De Libanese premier blijkt een harde noot om te kraken. Uiteindelijk komt Amiralay met de omstreden, vaak onwillige Hariri in een subtiel machtsspel terecht.