Bravehearts
Op 22 juli 2011 liet de 32-jarige rechts-radicale Anders Behring Breivik een bom afgaan in het centrum van Oslo, waarbij acht mensen om het leven kwamen. Daarna ging hij naar het eiland Utøya, waar een jeugdkamp van de Arbeiderspartij in volle gang was. Hier schoot hij 69 mensen dood.
Regisseur Kar Anne Moe volgt vier jongeren met politieke ambities in de aanloop naar de schoolverkiezingen, die vlak voor de officiële Noorse verkiezingen worden gehouden en als de barometer van de landelijke politiek gelden. Sana is moslima en lid van de Jonge Socialisten, Haakon is lid van de Conservatieven, Henrik van de rechtspopulistische Progressieve Vooruitgangspartij en Johanne is van de regerende Arbeiderspartij. De film volgt de vier tijdens bijeenkomsten, trainingen, debatten en in interviews, en schetst een beeld van een mondige generatie met optimistische ideeën over de toekomst.
Dan krijgt de film een totaal andere wending, als 22 juli een einde maakt aan de onbevangenheid - en niet alleen bij Johanne, die op Utøya de schutter in de ogen zag. Voor Henrik wordt het moeilijk, maar bij de anderen is de ambitie ongebroken. Eens te meer zijn zij ervan overtuigd dat ze hun stem moeten laten horen en vechten voor tolerantie en diversiteit.