Punitive Damage
In 1991 werd tijdens een demonstratie in Dili de twintigjarige student Kamal Bamadhaj, een Nieuwzeelands-Maleisische sympathisant van de Oosttimorese onafhankelijkheidsbeweging, gedood door Indonesisch geweervuur. Evenals 270 anderen. Het verschil was echter dat Kamals familie niet zou rusten voordat de omstandigheden rondom zijn dood waren opgehelderd, terwijl de Oosttimorese slachtoffers verdwenen in de Indonesische doofpot. PUNITIVE DAMAGE reconstrueert de laatste maanden van Kamals leven aan de hand van brieven en gesprekken met zijn moeder, vriendin en vrienden van de universiteit van New South Wales in Sydney, waar Kamal politicologie en Indonesisch studeerde. Daar raakte hij ook betrokken bij diverse studentenbewegingen die ijverden voor meer democratisering in Indonesië. De naspeuringen van Kamals moeder, Helen Todd, resulteerden in 1994 in een rechtszaak tegen de Indonesische generaal Sintong Panjaitan, die verantwoordelijk was voor de schietpartij waarbij Kamal om het leven kwam. De film heeft de vorm van een proces: veel van de interviews zijn opgezet als verhoren en getuigenverklaringen. Foto‘s en filmmateriaal van het Indonesische leger geven daarnaast een beeld van de martelingen en wreedheden begaan door Indonesische soldaten. Als getuigen treden onder meer op Constâncio Pinto, leider van het Oosttimorese verzet, en de journalist Alan Nairn, gespecialiseerd in mensenrechtenkwesties en de Indonesische geschiedenis. Regisseuse Annie Goldson is een van de meest vooraanstaande documentairemakers uit Nieuw-Zeeland. Zij maakte geëngageerde films over onder meer de Amerikaanse Black Panther-beweging (FRAMING THE PANTHERS) en de Noordierse kwestie (COUNTERTERROR: THE NORTH OF IRELAND). Voor PUNITIVE DAMAGE deed zij twee jaar onafgebroken research en reisde onder meer naar Australië, Nieuw-Zeeland en het Maleisische regenwoud.