La guerre sans nom
'L'Alg‚rie c'est la France' leerde iedere Franse leerling op school. Toch kwam er in 1962 een einde aan de Franse koloniale overheersing van Algerije. Daar was een acht jaar durende oorlog aan vooraf gegaan. Een oorlog die geen oorlog genoemd mocht worden, want officieel ging het slechts om maatregelen om de binnenlandse orde te handhaven. Na dertig jaar zocht Bertrand Tavernier een aantal van de Franse oud-strijders op en vroeg hen naar hun ervaringen in Algerije. Sommigen distanti‰ren zich van hun rol in de Algerijnse kwestie, anderen zijn er nog steeds van overtuigd dat de Fransen in Algerije voornamelijk veel goeds hebben gebracht. De onafhankelijkheidsverklaring in 1962 heeft alle ondervraagden zonder uitzondering diep getroffen. "De soldaten in Algerije konden geen trauma aan de oorlog overhouden, omdat er geen oorlog is geweest", verklaarde Bertrand Tavernier in een interview. Over die 'onzichtbare generatie' heeft hij een indringend portret gemaakt.