The Lost Boys of Mercury
In een zomerhuis in de Franse regio Savoie komen drie zestigers bijeen om hun ervaringen te delen. Ze waren in hun jeugd pupillen van het door de katholieke kerk gerunde jongensinternaat La Belle Étoile in het nabijgelegen Mercury. Het verblijf heeft, zo blijkt, hun levens verwoest. André werd een geharde crimineel die 35 jaar in gevangenissen doorbracht. Michel is altijd bang gebleven. Daniel heeft nooit meer emoties durven uiten.
Met uiterste omzichtigheid laat regisseur Clémence Davigo de drie hun verhaal doen. Over de structurele mishandelingen, het gebrek aan eten, de wrede straffen. Over de priesters die nog verdergingen en jongens seksueel misbruikten. En over een samenleving die de andere kant opkeek. Maar ook als de drie mannen zwijgen, registreert de camera hun verdriet, woede en wanhoop.
Davigo is er ook bij wanneer André, Michel en Daniel met therapeuten van de katholieke kerk praten. Want veel vragen zijn nog onbeantwoord. Waarom werden kinderen als misdadigers behandeld? En wat gaat de kerk doen om alle slachtoffers tegemoet te komen?