The Other Day
Het onderwerp voor zijn tweede film vond Viktor Kossakovsky letterlijk op straat. Op de dag dat de naam van Leningrad in 1991 werd terugveranderd naar Sint-Petersburg, stuitte de regisseur ergens in zijn thuisstad op een lijk, zomaar op straat. Hij belde de politie, die zei snel te zullen komen, maar toen het lichaam er enkele uren later nog steeds lag, haald hij thuis zijn camera en begon hij te filmen. Ondertussen blijft het lijk er maar liggen; een voorbijganger stelt dat het er al dagen ligt. De beelden die hij maakt - van het lijk, maar ook voorbijgangers en spelende kinderen, met een gedumpte badkuip als absurdistisch achtergrondsdetail - zijn sober en wars van sensatiezucht, net als de minimalistische geluidsband. Hij heeft zijn ogen open voor hoe het licht over de gevels van de omliggende gebouwen valt, en hoe het leven rond deze dode verder gaat. Zo krijgt de ondoorgrondelijke banaliteit van deze kleine gebeurtenis de diepte van een groots en absurdistisch drama.