Without my Daughter
In de jaren tachtig verwierf de Amerikaanse Betty Mahmoody grote bekendheid met haar boek ‘Not without my daughter’. Ze beschreef daarin de vlucht met haar toen zesjarige dochtertje Mahtob uit de Iraanse hoofdstad Teheran, waar ze naar eigen zeggen tegen haar wil door haar man achttien maanden lang gevangen werd gehouden. Het boek werd in 1990 verfilmd door Hollywood als NOT WITHOUT MY DAUGHTER dat tijdens het festival ook vertoond zal worden. De anderhalf uur durende documentaire WITHOUT MY DAUGHTER vertelt de keerzijde van dit verhaal. Het is het trieste relaas van de achtergebleven vader, dr. Sayyed Bozorg Mahmoody, die al zestien jaar lang vergeefse pogingen doet zijn dochter te lokaliseren en met haar in contact te komen. Zowel Mahmoody als vrienden van de familie betichten Betty Mahmoody van leugens. ‘Velen hier in Teheran waren echt ontdaan over het boek’, vertelt Alice Sharif, een vroegere vriendin. ‘We konden bijvoorbeeld de deur uit wanneer we wilden. Dat is maar één van de leugens.’ Bozorg Mahmoody, een anesthesist die tijdens de oorlog tegen Irak begin jaren tachtig naar zijn vaderland terugkeerde om zijn volk bij te staan, is diep beledigd door het boek. Zijn ex-vrouw wil hij niet meer spreken, maar wel zijn dochter. Alle telefoontjes blijven echter onbeantwoord, hetzelfde geldt voor e-mails. De documentairemaker reist namens de vader naar Amerika, waar Mahmoody zelf niet meer wordt toegelaten. Tevergeefs. De impact van boek en film is nog altijd sterker dan het verlangen van een verlaten, en vergeten, vader.