Hôtel Terminus: The Life and Times of Klaus Barbie
Hôtel Terminus was tijdens de Tweede Wereldoorlog het hoofdkwartier van de Gestapo-officier Klaus Barbie, alias 'de slager van Lyon'. Nadat Barbie werd uitgewezen door Bolivia, het land waarnaar hij was uitgeweken, stond hij in 1987 in Frankrijk terecht. Meer dan een biografie van Klaus Barbie, is Hôtel Terminus een onderzoek naar de manier waarop de mensheid omgaat met het kwaad. Marcel Ophüls was geschokt door de onverschilligheid van het grote publiek ten opzichte van het verleden en het onrustbarende gemak waarmee we vergeten. Daarom besloot hij tot het maken van deze documentaire, waarvoor hij gesprekken voerde met tachtig mensen in Europa, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten die eens met het leven van Barbie te maken hadden. We zien jeugdvrienden, gemartelde verzetsmensen, collaborateurs, voormalige CIA-agenten, nazi-jagers en voormalige Boliviaanse politici. Daarnaast laat Ophüls enkele commentatoren, waaronder Claude Lanzmann, regisseur van Shoah, aan het woord. Hij laat de geïnterviewden hun eigen versie van de geschiedenis geven, maar hij schuwt niet hen met scherpe vragen onder druk te zetten.