In the Dark
De 22-jarige Davor wil iets anders. Weg uit het Servische mijnwerkersstadje Lubnica, waar hij al zijn hele leven woont; gewoon alles inpakken en ergens heengaan waar je niemand kent. Want werken in de steenkolenmijn zoals zijn vader? Nee, dat is bepaald geen levensdoel. Helaas zijn de beroepskeuzes beperkt in de arme regio, en ook voor Davor zit er tenslotte niets anders op dan af te dalen in de donkere wereld. “Iemand met gezond verstand zou nooit hier komen werken,” constateert Davor, “je komt hier terecht omdat je een dwaas bent.” Gelaten laat hij de werkweek voorbij glijden, gesteund door zijn droom van een interessanter leven. De film zit dicht op de huid van de mijnwerkers en richt zich op hun emoties en overpeinzingen. Tussen prachtig geschoten beelden van de arbeiders boven- en ondergronds vertellen Davor en zijn vader in de camera openhartig over hun twijfels, trots en angst bij dit riskante werk. Tegelijk lijkt de mijnwerkersfamilie voornamelijk te berusten in hun in duisternis getekende lot: alleen lichtpuntjes in de vrije uren bieden hoop op een zonniger toekomst. Davor wacht intussen gewoon af tot het juiste moment.