Rio 50°
De bruisende metropool Rio de Janeiro heeft de afgelopen vijftig jaar ontelbaar veel ontwikkelingen ondergaan: van politieke onrust, drugsoorlogen en armoede naar een stad die plek biedt aan zowel het wereldkampioenschap voetbal in 2014 als de Olympische Spelen in 2016. Regisseur Julien Temple toont Rio door de ogen van haar inwoners: de Carioca’s. Op originele wijze portretteert hij de grote diversiteit: van studenten tot taxichauffeurs, van invloedrijke artiesten tot rijke weduwen. De getroebleerde geschiedenis van Brazilië, waarin slavernij, dictatuur en bendeoorlogen een grote rol spelen, staat in schril contrast met het eeuwige positivisme van de huidige bewoners. De film toont niet alleen de historische feiten aan de hand van archiefbeelden en interviews, maar ook de ontwikkelingen in de muziek. Rio danst de samba, viert het grote carnaval, huilt bij de bossanova en sluit later de MPB, Música Popular Brasileira in haar armen. Temple weet de verschillende tijdperken in de geschiedenis te koppelen aan de veranderingen in de muziekstijl. Hij maakt gebruik van uiteenlopend historisch materiaal en combineert dat met kleurrijke beelden uit de verschillende delen van de stad. Mede hierdoor ontstaat een energiek en gevarieerd portret van een stad in voortdurende ontwikkeling.