Metamorphosis
Op hoogst originele wijze verbeeldt filmmaker en mediakunstenaar Pim Zwier in Metamorphosis het leven en werk van de Duits-Nederlandse kunstenares Maria Sibylla Merian (1647-1717), die de basis legde voor de entomologie – de insectenkunde. Haar belangrijkste werk draaide om de metamorfose van rupsen tot vlinders: ze legde het proces vast in fraaie prenten en gravures en was de eerste die de insecten tekende samen met de plant waarop ze leven.
Zwier brengt 17de-eeuwse tekeningen en schilderijen op subtiele wijze in beweging. Daarnaast gebruikt hij acteurs (onder wie Carly Wijs, Sieger Sloot en Pierre Bokma) om historische bronnen tot leven te wekken. Belangrijk zijn ook zijn eigen observaties: voor Metamorphosis, oorspronkelijk een fotografieproject, begon Zwier zelf met het opkweken van rupsen, om van dichtbij te zien hoe zij zich verpoppen. De film bevat beeldschone opnamen van het proces.
Zo biedt deze combinatie van natuurdocumentaire, kostuumdrama en kunstproject een fascinerend inkijkje in het avontuurlijke leven van Merian, maar ook in een van de meest mysterieuze gedaanteverwisselingen uit de natuur.