Farewell Comrades! Interactive
In 1975 leefde bijna de helft van de wereldbevolking in de communistische heilstaat. Toch zou het nog maar zestien jaar duren voordat Gorbatsjov zijn aftreden aankondigde. Hoe kon de val van het Sovjetimperium zich zo snel voltrekken? Welke krachten waren hiervan de oorzaak? En waarom kon niemand de ondergang voorzien? Deze transmediale documentaireproductie beantwoordt deze vragen door niet alleen de verantwoordelijken binnen het systeem, maar ook 'gewone' mensen aan het woord te laten. De ansichtkaarten die zij tussen 1975 en 1991 verstuurden, vormen de verbindende schakel tussen de verschillende platformen: een chronologisch geordende, zesdelige televisieserie, een historisch boek, een expositie, een website en een mobiele app. In de online media is het startpunt steeds een ansichtkaart, die je kunt aanklikken in een tijdslijn, op een Europese landkaart of via thema's als Koude Oorlog, geheime diensten, liefde en jeugd. In videoboodschappen onthullen de afzenders vervolgens het hoe, wat en waarom van de kaart. Zij geven twintig jaar na dato een geheel nieuwe betekenis aan de oude socialistische leuze "Vorwärts immer, rückwärts nimmer!"