Mandela
MANDELA, vorig jaar genomineerd voor een oscar voor de beste documentaire, is een film over het bewogen leven van de huidige Zuidafrikaanse president. De van oorsprong Zuidafrikaanse documentairemakers Jo Menell en Angus Gibson werkten, bijgestaan door producent Jonathan Demme, tweehonderd uur lokatie-opnamen en interviews uit tot een levendig en informatief portret. De makers konden daarbij putten uit een indrukwekkende hoeveelheid archiefmateriaal. De 79-jarige Mandela verleende de filmploeg toegang tot zijn dagelijks leven en levert zelf commentaar bij de beelden.Deze daardoor alleen al unieke film toont zeer persoonlijke momenten uit Mandela’s leven, maar ook de massale protestdemonstraties, de hoogtepunten, triomfen en tragedies die zo’n stempel op zijn leven hebben gedrukt. Mandela leven wordt vanaf zijn jeugd gevolgd. We volgen hem als jongeman in Johannesburg, zien hem politiek bewust worden en de gevangenis ingaan, met als grote triomf zijn vrijlating in 1990 en de beëdiging tot president van een nieuw Zuid-Afrika, vrij van apartheid, in 1994. MANDELA, de geautoriseerde biografie van Nelson Mandela, laat de wereld getuige zijn van hoe geschiedenis gemaakt wordt.