Deep Down Tidal
Het voelt misschien alsof internet in de wolken hangt, maar eigenlijk ligt het op de bodem van de zee, in de vorm van 880.000 kilometer glasvezelkabel. Die kabels zijn de essentiële infrastructuur voor het doorsturen van onze e-mails, websites, foto’s en films, en onze emoji’s. Onder het wateroppervlak zit ons draadloze leven alleszins aan snoertjes verbonden, daar is het virtuele fysiek. De oceaan biedt onderdak aan een complex communicatienetwerk, tussen de verzonken steden, verdronken lichamen en verborgen geschiedenissen. Daar breiden de door het Westen beheerste technologieën zich uit via de koloniale routes van weleer – de kabels als hardware van het nieuwe, elektronische imperialisme. Deep Down Tidal is een video-essay in typische net.art-stijl, met kosmologische, spirituele, politieke en technologische narratieven over water, en zijn rol in de communicatielijnen van toen en nu; over hoe dat kabelnetwerk het behouden en uitbreiden van macht kan faciliteren. En met een reminder: water vergeet niet.