Forgotten Silver
Enkele jaren geleden ontdekte de Nieuw-Zeelandse filmmaker Peter Jackson in de schuur van een huisvriendin van zijn ouders een schat aan verloren gewaand filmmateriaal van de vergeten Nieuw-Zeelandse filmpionier Colin McKenzie. In 1900, toen hij twaalf jaar oud was, bouwde deze boerenzoon zijn eerste filmcamera. Enkele jaren later legde hij een belangrijke historische gebeurtenis vast: enkele maanden voor de gebroeders Wright, slaagde landgenoot Richard Pierce erin een vliegmachine de lucht in te krijgen. Al in 1908 ontwikkelde McKenzie een manier om beeld en geluid synchroon op te nemen, wat leidde tot de geluidsfilm the warrior season. Enkele jaren later maakte hij op Haïti zijn eerste kleurenfilm. Filmhistoricus Leonard Maltin, producent Harvey Weinstein en acteur Sam Neill vertellen over een cineast wiens rehabilitatie zij beschouwen als de meest belangwekkende cinematografische gebeurtenis van de afgelopen vijftig jaar.