Powerless
Een wirwar van elektriciteitsdraden vult de lucht boven de straten van Kanpur, een stad in India met 3 miljoen inwoners. Het is een fijnmazig netwerk van legale en illegale draden, de laatste aangelegd door de bewoners zelf. Die hebben hier hun eigen mannetjes voor, want “de mensen van KESCO kwamen niet”. Een van die mannetjes is Loha Singh. Hij is een ware 'katiyabaaz', een Indiase Robin Hood in elektriciteit. “Wie kent hem niet?", zegt een eigenaar van een naaiatelier. "Dankzij hem kunnen wij onze zaken draaien. Zie hem als een filmheld!” Uit de beelden blijkt dat de kleine ondernemers staan of vallen bij de diensten van de katiyabaaz. Want de stroom valt regelmatig uit. En lang. Zestien uur zonder stroom op een dag is geen uitzondering. “Heel Kanpur leeft bij het licht van een halfbrandende lamp”, zingt een stem in het begin van de documentaire. Een nieuwe, en de eerste vrouwelijke hoogste ambtenaar bij het elektriciteitsbedrijf KESCO heeft ambitieuze plannen en gaat de strijd met de illegale taps aan. Met aan razzia’s gelijkende huisbezoekjes poogt de nieuwe baas het systeem te veranderen. De stroomvoorziening wordt politiek campagne materiaal. Zal er dit keer iets veranderen?