Civil Status
De medewerkers van het “Trouwpaleis” – het kantoor van de burgerlijke stand in Sint Petersburg – hebben dagelijks te maken met beladen gebeurtenissen: de aangifte van een geboorte, het voltrekken van een huwelijk, het aanvragen van een scheiding of het opvragen van een sterfakte. In dossierkasten staan de hoogte- en dieptepunten uit het leven van de inwoners van de Russische havenstad netjes in ordners gerangschikt, gesorteerd onder droge kopjes. Dat zulke aangelegenheden zich lastig lenen voor een kille registratie bewijst de soms chaotische gang van zaken: aan de bureaus van de ambtenaren worden tranen geplengd, laatste ruzies uitgevochten of frustraties van nabestaanden afgereageerd. Weerspannige echtgenoten proberen ter plekke nog een scheiding tegen te houden, terwijl in een naastgelegen ruimte een huwelijk wordt voltrokken of een pasgeborene wordt ingeschreven. De vrouwelijke klerken sussen hun klanten, delen standjes uit en ondergaan versierpogingen en driftbuien in gelatenheid, terwijl ze zich kranig een weg banen door verwarde verklaringen en ellenlange formulieren. De observerende film in tijdloos zwart-wit lijkt gefilmd in de jaren vijftig maar is, zo blijkt uit de computers en printers die boven de stapels formulieren uitsteken, van recente datum. Bureaucratie en emotie treffen elkaar op deze doodnormale en tegelijk prikkelende plek.