American Vagabond
Je bent achttien, homo en je ouders in kleinburgerlijk Amerika accepteren je niet. Wat doe je dan? James vertrekt met zijn vriendje Tyler naar San Francisco, 'the gayest city in the world'. Maar de hoop een warm homobad aan te treffen, vervliegt al snel. Voor berooide nieuwkomers is San Francisco niet bepaald verwelkomend en de jongens belanden op straat, in de schaduw van de stad. Net als tientallen andere homoseksuele tieners die het huis uit werden gezet. 's Nachts slapen James en Tyler in een park, overdag lopen ze rond, op zoek naar werk en een nieuw leven. Maar als de zomer ten einde loopt en de regen begint, moet James zijn verleden onder ogen komen. Susanna Helke creëert een sferisch en sterk visueel coming-of-age portret van James. Tegelijkertijd onderzoekt de regisseur de grens tussen klassieke documentaire en het creëren van een emotionele ervaring. In voice-over vertelt James zijn verhaal, terwijl een hypnotiserende soundtrack beelden van nachtelijk San Francisco begeleidt. In de tweede helft van de film verschuift de focus naar James’ relatie met zijn ouders – zullen zij hun angst voor wat ze denken dat hun zoon is, kunnen overwinnen?