In het zuidelijkste puntje van Chili werkt Toto al het grootste deel van zijn leven als goudzoeker. Dag in dag uit, in de sneeuw of in de brandende zon, staat de zestiger met zijn goudzeef in de rivier om de glanzende kruimels te oogsten. Met zoon Jorge leidt hij in hun kleine houten huis een eenvoudig en tevreden bestaan.
Zelfs als het goudzoeken steeds vaker zijn tol eist en hij in het ziekenhuis belandt, weigert Toto zijn leven in te ruilen voor comfortabelere werkzaamheden in een naburig stadje. Jorge besluit dan maar om zijn vader te helpen met de bouw van een zelfontworpen goudzoekmachine, die hij uit oude onderdelen in elkaar zet.
Gedurende een aantal jaar volgt de camera het melancholisch-sprookjesachtige dagelijkse bestaan van Toto en Jorge, waarbij gesprekken en discussies over leven, ziekte en dood steeds prangender lijken te worden: waarom treft het lot de een harder dan de ander? Helpt het om gelovig te zijn?
Na maanden van lassen, slijpen en schroeven wordt Jorge’s roestige gevaarte eindelijk op zijn plek gezet en kan vader aan de slag. Zou de machine echt werken en wordt Toto’s leven nu gemakkelijker?