Saving Dolma
"Het spijt me dat ik je geen moederliefde kon geven toen je dat het meeste nodig had", schrijft de Nepalese Dolma aan haar zoontje van vier. Ze heeft haar kind al heel lang niet gezien, want ze is één van de 25 duizend Nepalese vrouwen die illegaal in Koeweit werken om de armoede thuis wat te verlichten. Dat pakt niet altijd uit zoals ze gehoopt hadden. Maar Dolma heeft het wel heel slecht getroffen. Ze is beschuldigd van moord op een Filippijnse collega en, hoewel ze volhoudt onschuldig te zijn, ter dood veroordeeld. De documentaire schetst een beeld van de vele reacties die dit losmaakt. Dolma's echtgenoot, die zelf nog in Irak heeft gewerkt, en andere familieleden kunnen het nauwelijks geloven. Anderen vragen zich af waarom de regering niet te hulp schiet. Een activiste die opkomt voor de belangen van Nepalese vrouwen in de Golfstaten, wijst erop dat het verbod om daar te gaan werken contraproductief is. Nu de vrouwen illegaal zijn is misbruik schering en inslag. Intussen wordt geprobeerd de zaak met de Filippijnse familie te schikken en brengt Dolma's echtgenoot een bezoek aan zijn zoontje dat in een afgelegen bergdorp wordt opgevangen.