małni – towards the ocean, towards the shore
De doodsmythe van de Chinook, de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse noordwesten, draait om een gesprek tussen een wolf en een coyote over het hiernamaals, over wat er volgt op dit leven. Videokunstenaar Sky Hopinka cirkelt rond die mythe in zijn eerste lange documentaire, een etherische overdenking van overdracht tussen generaties en het belang van culturele identiteit.
Onze gidsen door het landschap zijn Sweetwater Sahwe en Jordan Mercier, twee vrienden van Hopinka die als jonge ouders reflecteren op leven, dood en (weder)geboorte – zowel van het individu als hun cultuur. Maar hun gesprekken, en Hopinka’s poëtische voice-over, maken net zo vaak ruimte voor audiovisuele pracht, waarin mens, landschap en camera versmelten tot één geheel. Eigenlijk precies zoals Sahwe het zegt op een wandeling door de bossen, waar dauw en regendruppels schitteren op elk blad. “Je hoeft hier niet veel te zeggen. Het is een gevoel, een energie. Dankbaarheid.”