Starting Point
In zorgvuldig gekadreerde, sfeervolle beelden vertelt deze korte ingetogen documentaire het verhaal van de Poolse Aneta, die een lange gevangenisstraf uitzit voor een jeugdige misdaad. Iedere dag verlaat ze de gevangenis om in een naburig verpleeghuis te werken. Een van de patiënten die ze wast, kleedt en gezelschap houdt is Helena. Helena heeft door reuma verwrongen ledematen, is aan een rolstoel gekluisterd en is volledig afhankelijk van anderen. In close-up worden Aneta’s handelingen in beeld gebracht. De camera focust op haar handen als ze schoenen aan Helena’s voeten schuift of haar hulpeloze armen door de mouwen van haar trui leidt. Ondertussen vertellen de jonge en de oude vrouw elkaar hoe hun levens zijn verlopen. Stukje bij beetje wordt er inzicht gegeven in het drama achter Aneta’s veroordeling. Hoe een opstandige negentienjarige eerst alles doet wat god verboden heeft en vervolgens een impulsieve daad begaat met verstrekkende gevolgen. Haar straf zit er bijna op, maar Aneta vreest het moment van haar vrijlating, wanneer ze bij haar familie opnieuw geconfronteerd gaat worden met haar verleden. De gesprekken met Helena die haar lot met verrassende kracht draagt, helpen haar echter te zien dat het leven haar nog veel te bieden heeft.