Vision from the Edge: Breyten Breytenbach Painting the Lines
De Zuid-Afrikaanse dichter Breyten Breytenbach leeft al sinds 1959 in ballingschap. Zijn bemoeienissen met het anti-apartheidsactivisme maakten het hem onmogelijk nog langer in zijn geboorteland te wonen, maar ook vanuit het buitenland is Breytenbach zich voor een rechtvaardiger Zuid-Afrika blijven inzetten. Ook na afloop van het apartheidsregime wordt zijn leven bepaald door de strijd voor waardigheid en humaniteit, waarbij hij zich steeds meer laat inspireren door het zenboeddhistisch gedachtegoed. Hoewel de dichter Breytenbach wereldwijde bekendheid geniet, geldt dat voor de schilder slechts in beperkte mate. Ter gelegenheid van een expositie van zes van zijn panelen in het Frans Hals Museum in Haarlem, ten tijde van de uitreiking van de Jacobus van Looy Prijs, werd dit persoonlijke, apolitieke portret van de dichter-schilder gemaakt.