The Zola Experience
Tijdens de repetities van de theaterbewerking van het boek L'Assommoir van Émile Zola lijken het werkelijke en fictieve leven van actrice en artistiek leider Anne en haar toneelkarakter Gervaise door elkaar heen te lopen.
Experimenteel en dicht op de huid gefilmde scènes geven inkijkjes in de steeds verspringende parallelle werelden waartussen Anne en Gervaise laveren. Het fascinerende spel tussen realiteit en fictie leidt tot een constante spanningsboog: zijn de intieme scènes die ze met haar buurman Benoît speelt echt of onderdeel van het toneelstuk? En de woede-uitbarstingen, de ruzies en de tranen?
Ondertussen passeren belangrijke thema’s de revue, zoals alcoholverslaving, huiselijk geweld, de gevolgen van een scheiding, de impact van het rauwe Parijse leven op de liefde, werken in een door mannen gedomineerde omgeving. Het droste-effect draagt bij aan het besef dat er wellicht helemaal geen onderscheid bestaat tussen feit en fictie. Wat onherroepelijk leidt tot de vraag: welke rol spelen wijzelf?