No Crossover: The Trial of Allen Iverson
Gevreesd en bewonderd om zijn snelheid, \i lay ups\i0 en \i crossovers\i0 : de inmiddels 35-jarige Amerikaan Allen Iverson kan terugkijken op een mooie carri\'e8re als basketbalprof. In 2001 en 2005 werd hij uitgeroepen tot MVP (\i most valuable player) v\i0 an de NBA. In de aanloop naar al dit succes, toen Iverson in Hampton, Virginia nog een Bethel High School-speler was, dreigde het mis te gaan. Een avondje bowlen op Valentijnsdag 1993 liep uit op een vechtpartij waarbij de zwarte Iverson en diens gezelschap het aan de stok kregen met een groep witte bowlers. Iverson en vrienden werden als enigen gearresteerd, voor het gerecht gebracht en veroordeeld, waarbij opmerkelijk genoeg de pas zeventienjarige Iverson als meerderjarige berecht werd. De rechtzaak had een grote impact op Hampton, en polariseerde de stad via raciale lijnen. Steve James, afkomstig uit Hampton, zelf ook een \i high school\i0 basketballer, zoon van een lokale sportheld en als documentairemaker altijd ge\'efnteresseerd in de dieperliggende sociale oorzaken van een conflict, besloot zich vanuit een sterk persoonlijke invalshoek in de zaak Iverson te verdiepen. Daartoe dook hij in allerlei archieven en voerde hij gesprekken met vele betrokkenen, waaronder ook zijn eigen moeder die destijds de \i school nurse\i0 was. Construerend en reconstruerend, schakelend tussen de verschillende perspectieven, probeert hij de kwestie van weleer te duiden.