Everything
In het begin ben je een beer. Dan een spar, een vetplant, een rots. En de transformaties blijven maar doorgaan, van een eencellig organisme tot een compleet sterrenstelsel aan toe. In het interactieve videospel Everything kan de speler iedere identiteit aannemen die hij maar wil. Het maakt niet uit, want alles in deze wereld is onderdeel van een en dezelfde energiebron. De maker van Everything, kunstenaar David OReilly, geniet enige bekendheid als maker van de videogames die gespeeld worden in Spike Jonze's speelfilm Her. Maar in de gamewereld geniet hij een sterrenstatus vanwege Mountain. Dit werk over het leven van een berg zette de definitie van het begrip videospel op scherp. Met Everything gaat OReilly nog een stap verder. Dit is eerder een filosofische beschouwing of existentiële meditatiesessie dan een spel. Versterkend element is de vertelstem van de Britse denker Alan Watts (1915-1973), die veel schreef over hogere bewustzijnstoestanden, en over het zenboeddhisme en andere Aziatische religies.