Saddam Speaks
Jon Alpert trekt met de camera op zijn schouder naar Irak met als doel Saddam Hoessein te ontmoeten. Hij komt in contact met Irakezen die vertellen hoe zij hun leven weer proberen op te bouwen. Daarbij zien we hoe het was en hoe het nu, na de oorlog, is. Hoewel met name de handel weer wat op gang komt, is er een schrijnend tekort aan medische zorg. Wat opvalt is de hartelijkheid en openheid van de mensen. Wellicht heeft dat te maken met de even openlijke en wat naïeve benadering van Alpert zelf. Alpert zet zijn reis voort, totdat hij in Baghdad aankomt. Aanvankelijk lijkt het onmogelijk Saddam te kunnen spreken, totdat er opeens een 'hoge functionaris' voor de deur staat: over vijf minuten, het is nu of nooit. En zo zitten de twee even later tegenover elkaar aan tafel. Hoewel Saddam de vragen van Alpert op een zeer hartelijke manier ontwijkt, is het onderhoud op zich natuurlijk uniek. Alpert is zowel tijdens de Vietnamoorlog als tijdens de Golfoorlog zeer actief geweest. Hij is één van de weinigen die tijdens de Golfoorlog burgerslachtoffers heeft gefilmd; dat heeft hem zijn baan gekost.