The Long River Slides
Ruim drie decennia al bespeelt De Kift de internationale podia met haar theatrale punkfanfare. De nummers ontstaan als bandleider Ferry Heijne in zijn eentje de Noord-Hollandse rivieren afreist in zijn drijvende studio, op zoek naar avontuur en inspiratie.
De patrijspoorten omlijsten het schrale winterlandschap. Onderweg luistert Heijne naar de levensverhalen van mensen die hij tegenkomt. Een oude surfer die zijn jongste dochter verloor, een Irakese dichter die de ellende van het asielzoekerscentrum bestreed met wat hij zelf “flauwe zinnetjes” noemt, een zeeman die een kind krijgt en zich voorbereidt op een bestaan aan wal, maar weet dat dat niet mee zal vallen. In de verhalen klinken eenzaamheid, weemoed en doorzettingsvermogen door, vaste ingrediënten van De Kift-liedjes.
Documentairemaker Sanne Rovers laat zien hoe Heijne zijn inspiratie verwerkt tot composities, en hoe hij die instudeert met de bandleden om er ten slotte mee op te treden. De sfeervolle reis is tegelijkertijd ook een impressie van een levensgevoel, samen te vatten in het bekende motto: “Ik worstel en kom boven.”