Virunga
Het uitgestrekte Nationaal Park Virunga in het oosten van Congo staat internationaal bekend om zijn biodiversiteit. Een groot aantal diersoorten heeft er zijn leefgebied, waaronder de laatste berggorilla’s. Maar niet iedereen heeft het voortbestaan van de natuur in dit gebied als prioriteit. In het land dreigt, na een aantal jaren van relatieve politieke rust, een nieuwe burgeroorlog door de opkomst van een nieuwe rebellenbeweging. Vergaande corruptie steekt de kop weer op nu velen een graantje mee proberen te pikken van de activiteiten van buitenlandse multinationals die de bodemschatten van het land exploiteren. De film volgt een aantal dappere mensen, die allemaal hun uiterste best doen om het park te beschermen. Andre is de toegewijde verzorger van een aantal jonge gorilla’s, die al vroeg hun ouders verloren – net als hijzelf. Rodrigue verloor als parkwachter al diverse collega’s door gewelddadige acties van rebellen of stropers. Emmanuel staat aan het hoofd van het park. Hij probeert het moreel hoog te houden en de pogingen van buitenaf om zijn positie te ondermijnen, het hoofd te bieden. En Melanie is een Franse journaliste die undercover gaat om de plannen van oliemaatschappij Soco, die in het park naar olie wil zoeken, te ontmaskeren. Allemaal werken ze onder levensgevaarlijke omstandigheden, met een bewonderenswaardige toewijding.