Jaar één, Alan Reeve na dertig jaar opsluiting
De Brit Alan Reeve vermoordde in 1964 op vijftienjarige leeftijd een Britse tiener. Hij verdween achter de tralies van de Broadmoore gevangenis, werd daar verdacht van een tweede moord en vluchtte in 1980 naar Amsterdam. De man dook onder in de anonimiteit van de kraakbeweging. Een jaar later, op de avond waarop hij zijn ontsnapping uit de Broadmoore gevangenis wilde vieren, werd Reeve betrapt tijdens het stelen van een fles whisky. Hij schoot twee politieagenten neer en gijzelde een vrouw. De agent Jacob Honingh overleefde het niet. Reeve verdween opnieuw in de gevangenis, ditmaal van Norgerhaven. Hij studeerde daar politicologie en ontwikkelde een op het communisme en Maoïsme geïnspireerde maatschappijvisie. Filmmaker Joost Seelen, die Reeve sinds 1986 kent, schets in JAAR ÉÉN een jaar uit het leven van een man die de afgelopen dertig jaar vrijwel continue achter slot en grendel heeft gezeten. JAAR ÉÉN begint enkele dagen voor Reeves vrijlating, waarna Reeve aan zijn vrijheid moet wennen. Wat volgt is de juridische strijd tegen dreigende uitwijzing naar Engeland. In archiefmateriaal en foto's wordt een beeld geschetst van zijn door geweld gekleurde jeugdjaren. Ander aandachtspunt is het psychologische effect op Reeve van het beeld dat de buitenwereld van hem heeft. Een wereld die hem niet begrijpt en die hij ook zelf niet kan accepteren en doorgronden.