Priorat
Met zijn dorre grond en onherbergzame landschap behoort Priorat van oudsher tot de armste regio's van Catalonië. Niemand gaf eind jaren zeventig dan ook maar een cent voor de plannen van een groep visionaire hippies om de ooit florerende wijnindustrie uit de zeventiende eeuw weer nieuw leven in te blazen. En toch flikten ze het: inmiddels behoort Priorat tot de belangrijkste wijnregio's ter wereld. Vinologen, bewonderaars en de betrokken wijnboeren zelf – inmiddels omgedoopt tot ‘The Magnificent Five’ – vertellen gezamenlijk de bijzondere ontstaansgeschiedenis van de Priorat-wijn. Over die moeilijke eerste jaren, toen de banken het vijftal geen geld durfden te lenen; en over de razendsnelle opmars die volgde, toen de voornaamste wijnjournalist ter wereld hun product besloot te omarmen en de wijnwereld van het ene op het andere moment aan hun voeten lag. “Je kunt een geweldige wijn maken, en je kunt de beste marketing hebben,” vertelt een van de wijnboeren, “maar de beste wijn is een wijn met een verhaal.”