Macau aparte
In 1999 droegen de Portugese koloniale heersers Macau over aan China. De oudste Europese enclave in Azië hield daarmee op te bestaan. Maar nog steeds zorgen de Portugese invloeden en de bijzondere geschiedenis voor een aparte sfeer op het schiereiland, dat altijd in de schaduw van Hongkong is gebleven. Vanaf 1553 heersten de Portugezen over het gebied aan de zuidoostelijke Chinese kust. Na de overdracht aan de Volksrepubliek China keerden veel Portugezen terug naar Portugal, omdat ze weinig verwachtten van het nieuwe regime. Regisseuse Leonor Noivo maakte een film over deze remigranten en over de rol die het verblijf in Macau in hun leven speelt. Waarom vertrokken ze destijds naar Macau, en wat zijn hun herinneringen aan die plek en die periode? En wat is er in de tussentijd in hun levens veranderd?