A Flood in Baath Country
Dit filmessay begint met een bekentenis: regisseur Omar Amiralay betreurt zijn naïeve enthousiasme voor de bouw van de Tabqadam in de Eufraat, waarover hij in 1970 de documentaire Film-Essay on the Euphrates Dam maakte. Hij prees daarin de Syrische regering voor hun moderniserende onderneming, waarvan hij echter een paar jaar later al de consequenties inzag – de bouw van de dam zou het Syrische landschap radicaal veranderen. Everyday Life in a Syrian Village uit 1974 is gewijd aan de gevolgen van de dam voor de inwoners van een dorpje langs de Eufraat, en laat bovendien zien hoe de regering hen in de kou laat staan. Met A Flood in Baath Country sluit Amiralay zijn trilogie over de Ba'ath-partij en hun prestigeproject af. Hij keert bijna drie decennia later terug naar de vallei waar nu het Assadmeer gelegen is. In het dorpje Al Mashi vindt hij de perfecte weerspiegeling van het regime van de Ba'ath-partij, die onder het mom van socialisme een strikte autocratie vestigde waarin oude tribale structuren voortleven.