66 Scenes from America
66 SCENER FRA AMERIKA is een titel die de inhoud uitstekend dekt. Filmmaker Jørgen Leth geeft in 66 ‘beelden’ zijn visie op Amerika waarbij hij de traditionele clichébeelden en een narratieve vertelling vermijdt. In de woorden van Leth: 'It contains large and small things, events, people, thoughts and feelings.' In de film zien we onder andere Andy Warhol een hamburger eten, de zon boven de Tuscon schijnen en een man op een koffer zitten langs de snelweg. Leth over de keuze van zijn 'beelden': 'the attitude has been to register the things that fascinate us and put them in a surprising context.' Overigens bestond het aanvankelijke plan eruit om een film met veertig scènes te maken, maar toen Leth eenmaal in Amerika was, raakten de filmmaker en de cameraman zo gefascineerd door hun werkwijze dat zij besloten hun film met zesentwintig scènes uit te breiden.