Les Complices
Op het ritme waarmee ze groente en fruit schilt, pelt een elegante dame haar geschiedenis. Met een voortdurende glimlach om haar mond, springt ze in zeven scènes door de wereldwijde zwerftocht van haar en haar ouders met steeds meer broers en zusters. De persoonlijke geschiedenis loopt parallel met de opeenvolging van grote maatschappelijke veranderingen: het ene moment horen we over de vlucht van de grootouders uit St. Petersburg na de Russische revolutie, het andere moment brengt ons bij een broer in Marokko. Daar verbleven de moeder en de kinderen terwijl de vader in Frankrijk meevocht in de Tweede Wereldoorlog. De vrouw lijkt alleen, maar niet eenzaam te genieten van haar herinneringen. Langzaam wordt duidelijk dat ze haar geschiedenis doorgeeft aan de kinderen die om haar heen aan het spelen zijn. Ondertussen bereidt zij de maaltijd voor. Zo krijgen ook de dagelijkse handelingen uit het heden een rol in de film. De toekomst zien we in de ogen van een luisterende jongeling die zo uit een Caravaggio-schilderij lijkt te zijn gestapt. Hij is de medeplichtige van de dame, waar de titel naar verwijst. Samen vormen ze een droomkoppel, fraai belicht en gefilmd in de volle kleuren van 16mm. Ieder shot is een bewegend schilderij, met als hoogtepunt een ontroerende scène waarin de dame in een prachtige witte jurk zichzelf terug in de tijd danst.