The Halfmoon Files
11 december 1916: Mall Singh zingt een minuut lang in een toeter die verbonden is met een opnameapparaat voor schellakplaten. Singh is een Indiase soldaat van het Engelse leger, die gevangen zit in het Halvemaanskamp voor koloniale krijgsgevangenen nabij Berlijn. De opnamen maken deel uit van een ambitieus opgezet geluidsarchief van alle volken van de wereld. Het doek blijft zwart terwijl we luisteren naar de exotische stemmen uit het Halvemaanskamp. De exotische gevangenen waren interessant en makkelijk hanteerbaar studiemateriaal voor de etnografen, musicologen en linguïsten. De gevonden beelden werd onder andere ingezet als studiemateriaal voor wetenschappers.